onsdag 1 juni 2011

Hallå där!

Hallå där! Du, ja just du, hur bra är du på att lyssna? Brukar du ta dig tid att verkligen lyssna, på riktigt? Eller känner du dig ofta för stressad? Kanske sitter du ofta och tänker på vad du ska säga när den som pratar är klar? Kanske låtsaslyssnar du ibland, kollar mailen medan bästa kompisen pratar om sina kärleksbekymmer? Eller är det så att du upplever att du själv är en god lyssnare, medan alla andra bara pratar om sitt?

Jag tycker att lyssnandet (lite konstigt ord, men kommer inte på något bättre) är ett fantastiskt redskap som kan hjälpa oss att:

- skapa bättre relationer till andra
- bli framgångsrika på jobbet
- bli bättre föräldrar
- lära känna oss själva
- bli förstådda
…kort sagt förbättra våra liv.

Vad tycker du?

2 kommentarer:

helena.lindberg sa...

Underbart ämne i din blogg för att riktigt lyssna är häftigt och jag får ju betalt för att göra det i mitt jobb :) Ofta förundras jag över att när jag verkligen lyssnar och till exempel ger tillbaka det jag hör och framför allt känner får jag många gånger veta saker som de aldrig berättat för någon och då har de kanske bara känt mig i max en timme. Det är en av många saker som lyssnandet ger, förtroende.

Caroline Murray Carlsson sa...

Tack, vilken bra beskrivning! Att verkligen lyssna är att ge någon en fin present. Och precis som du säger får man också fina presenter tillbaka! Svårt att säga vem som har det bäst, den som blir lyssnad på eller den som lyssnar.