onsdag 1 juni 2011

Bloggstart!

Nu gör jag något som jag aldrig har gjort förut - bloggar! Jag som sitter här framför datorn heter Caroline Murray Carlsson. Tillsammans med min man Robert driver jag Lustra, ett utbildningsföretag med ambition att hjäjlpa våra kursdeltagare att glänsa på jobbet. I många av våra utbildningar, ledarskap, teamutveckling, konflikthantering till exempel, så ingår lyssnandets konst som en självklar del. Vi pratar om lyssnande och övar lyssnande, och rätt som det är ser vi att våra kursdeltagare får en riktig insikt när det gäller sitt eget lyssnande. Kanske det handlar om att de har svårt att lyssna för att de är så upptagna av att ge råd. Eller att lyssnande faktiskt är en aktiv handling, inte något man gör passivt. Men lyssnandet är ju något som är relevant i alla delar av våra liv. Hur lyssnar jag egentligen på min egen dotter som nu är sju år? Skrämmande ofta inser jag att jag inte lyssnar alls, utan istället talar om för henne hur det är. "Den här maten var väl god?". Och så blir jag sur om hon inte håller med. Svårt, det här med lyssnande. Och spännande!

3 kommentarer:

marcela sa...

tyvärr så hör ju många vad de vill höra och så klart misstolkar det andra har sagt. så visst..... lyssna är ju otroligt viktigt!!!
=)

Ingalill sa...

Först-grattis! De är kul att blogga tycker jag... Fast just nu har jag privat bloggpaus på giraffa.se på grund av anledning. På jobbet bloggar jag för fullt i Öresund Business Match-projektet. Lycka till jag har hört att du har en bra bloggcoach. Ditt tema tycker jag är mycket intressant ämne att lyfta upp, det behövs, jag kan bara tala för mig själv! Kommer att följa dig.

Caroline Murray Carlsson sa...

Tack, det känns jättekul att vara igång. Och Marcela, håller verkligen med dig, att vi tolkar saker olika är verkligen en stor bov i kommunikationen.