torsdag 30 juni 2011

Bruset blir en mur

Bruset i våra huvuden hindrar oss ofta från att lyssna, även i en situation där vi faktiskt vill lyssna på någon annan. Det kan till exempel bestå av:
  • Tankar om vad jag måste göra på jobbet innan dagen är slut
  • Tankar om vad jag ska handla till middag
  • Fördomar, "typiskt kvinnligt att göra en stor grej av det"
  • Hur den andre ser ut, "den där tröjan passar ju inte på honom"
  • Tidigare erfarenheter "Åh nej, nu börjar hon snart prata om sin kollega igen"
  • Tankar om vad jag själv vill säga....
För att kunna lyssna behöver vi lära oss att stänga av bruset så att vi kan ta emot den andres ord utan att döma eller bedöma.

3 kommentarer:

Jag sticker upp huvudet sa...

Bruset, ja människohjärnan är magisk! Jag har läst att vi människor tänker 60 000 tankar om dagen - helt otroligt eller hur. Trots det är det bara 20% av de tankarna som genererar någon form av utveckling. Så absolut måste jag kunna stänga av bruset ibland. I morse var jag på yoga och lyckades stänga av bruset så där en minut åt gången, det var när jag tänkte på min andning.
Hälsningar Ingalill

Caroline Murray Carlsson sa...

Visst är det skön när man kan stänga av bruset. Jag tycker att meditation hjälper mig, ändå tar jag mig för sällan tid att meditera.

MrHappy72 - Intelligent Union sa...

Trying to command life without studying one's own mind is like trying to play the piano without studying music.

http://en.wikiquote.org/wiki/Vernon_Howard